Pedagogiskt synsätt

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

VISION

Jag kan, jag vill, jag vågar.

Framtiden är min!

 

"Förskolan ska ta tillvara på barns vetgirighet, vilja och lust att läka samt stärka barns tillit till den egna förmågan" (Lpfö98/10)

 

Vår barnsyn

·         Vi ser barn som kompetenta, det vill säga sociala, nyfikna, kunskapssökande och aktiva i sitt eget lärande.

·         Varje barn bär med sig kompetenser och förmågor och en medfödd vilja att utforska och förstå sin omvärld.

·         Varje barn är unikt och vi bemöter varandra med ömsesidig respekt.

·         Vi har en stark tilltro till att alla barn KAN.

Vår kunskapssyn

·         Vi ser kunskap som en process, något som skapas i samspel mellan barnen, de vuxna och miljön.

 

Barn lär sig:            

·         genom språk och kommunikation

·         i socialt samspel med andra barn och vuxna

·         genom utmaningar, utforskande och problemlösning

·         genom reflektion och återkoppling

·         med alla sinnen, se, höra, smaka, lukta, känna men även göra

·         genom att leken, göra och erfara

Vår pedagogroll

·         ”en bra pedagog är man inte utan det blir man varje dag”

Vi vill ge alla barn förutsättningar att utvecklas genom att:

·         visa vår tilltro till att alla barn kan, ställa positiva förväntningar och uppmuntra och stötta varje barn att använda hela sin förmåga

·         uppmuntra och ge barnen tid att göra själv

·         utforma en verksamhet som utgår från barnens tankar, erfarenhetsvärld och intressen

·         erbjuda en miljö som lockar till utforskande med alla sinnen

·         ge barnen frågor och utmaningar som för dem ett steg vidare

·         skapa situationer för samspel och samlärande

·         vara medforskande pedagoger

·         göra lärandet lustfyllt

·         samtala och reflektera tillsammans med barnen

·         kontinuerligt utveckla och förändra vår verksamhet

 

Värdegrund

Värdegrund för Tunabarnens Förskola

·       Alla ska bli sedda och lyssnade till

·       Vi ger varandra uppmuntran och bekräftelse

·       Vi har individens och gruppens bästa i fokus

·       Vi ser varandras olikheter som en tillgång och vi är alla lika värdefulla

·       Vi utvecklar lyhördhet, förståelse, empati och respekt

·       Varje barn får utveckla självständighet

·       Varje barn ska få känna lustfylldhet, nyfikenhet och uppleva lust att lära

·       Barn, personal och föräldrar ska känna delaktighet i verksamheten

·       Vi värnar om vår förskola och dess närmiljö

 

LIKABEHANDLINGSPLAN

Tunabarnens likabehandlingsplan finns att läsa i förskolans hall!