Vår barnsyn
· Vi ser barn som kompetenta, det vill säga sociala, nyfikna, kunskapssökande och aktiva i sitt eget lärande.
· Varje barn bär med sig kompetenser och förmågor och en medfödd vilja att utforska och förstå sin omvärld.
· Varje barn är unikt och vi bemöter varandra med ömsesidig respekt.
· Vi har en stark tilltro till att alla barn KAN.
Vår kunskapssyn
· Vi ser kunskap som en process, något som skapas i samspel mellan barnen, de vuxna och miljön.
Barn lär sig:
· genom språk och kommunikation
· i socialt samspel med andra barn och vuxna
· genom utmaningar, utforskande och problemlösning
· genom reflektion och återkoppling
· med alla sinnen, se, höra, smaka, lukta, känna men även göra
· genom att leken, göra och erfara
Vår pedagogroll
· ”en bra pedagog är man inte utan det blir man varje dag”
Vi vill ge alla barn förutsättningar att utvecklas genom att:
· visa vår tilltro till att alla barn kan, ställa positiva förväntningar och uppmuntra och stötta varje barn att använda hela sin förmåga
· uppmuntra och ge barnen tid att göra själv
· utforma en verksamhet som utgår från barnens tankar, erfarenhetsvärld och intressen
· erbjuda en miljö som lockar till utforskande med alla sinnen
· ge barnen frågor och utmaningar som för dem ett steg vidare
· skapa situationer för samspel och samlärande
· vara medforskande pedagoger
· göra lärandet lustfyllt
· samtala och reflektera tillsammans med barnen
· kontinuerligt utveckla och förändra vår verksamhet